I dag går en høyspentlinje i fritt spenn over fjorden mellom Sotra og Drotningsvik i Bergen vest. Høyspentlinjen ligger midt i veien for den nye hengebroen til Sotrasambandet, et gigantprosjekt som skal gjøre det bedre for alle trafikanter, med ny firefeltsvei, kollektivfelt og gang- og sykkelvei.
Oppstart bygging av Sotrasambandet er planlagt til høsten 2021, men arbeidet med å legge om linjen i høyspentkabler er allerede godt i gang. Det er BKK Nett AS som har ansvar for kabelarbeidet.
– De nye høyspentkablene skal gå gjennom tunneler på begge sider av fjorden og legges på kabelbroer under dagens Sotrabro. For å få forbindelse mellom tunnelene, kabelbroene og Litlesotra transformatorstasjon, er det bygget to høye sjakter, forteller Bjørn Erik Ualand, leder av Samferdselsavdelingen i Nordic Steel.
Kabelsjaktene er 28 og 18 meter høye og til disse bidrar Nordic Steel med:
Alt utstyr er produsert hos Nordic Steel på Bryne etter inngått kontrakt med Bertelsen & Garpestad. Nordic Steel kan produsere alt nødvendig utstyr som trengs for å drifte tunneler og veier. Til Sotrasambandet er leveransen utviklet og spesiallaget av oss, nøyaktig etter kundens ønske.
– I sjaktene har vi laget leidere og plattformer med rekkverk i flere etasjer oppover, for enkel tilkomst. Montørene må ha god tilkomst og gode arbeidsforhold for å legge 4,5 kilometer med kabler gjennom sjaktene, forklarer Ualand.
Sotrasambandet er et svært etterlengtet veisamband mellom Bergen vest og Sotra, i Vestland fylke. Dagens vei til Sotra er svært sårbar, med bru som eneste tilkomst til viktige næringsaktører, blant annet på Ågotnesbasen og Stureterminalen.