HjemProsjekter

Trafikksikre løsninger i E39-tunneler

Nordic Steel har levert alle opphengssystemer til kjørefeltsignalene i de nye tunnelene på E39 i Lyngdal. Totalt er det over 6 kilometer med tunnel, og det er oppheng omtrent hver 150 meter.

– Samarbeidet med Nordic Steel har vært veldig bra. Vi ser etter pris og service når vi velger leverandører, og da falt valget på Nordic Steel. For oss er det viktig at prisene er gode i første tilbud, så vi slipper å "prute" for å få konkurransedyktige priser, sier prosjektleder Marit Holt i Brødrene Dahl.

Nordic Steels kontrakt er med Brødrene Dahl, som er en stor leverandør av utstyr til mange bransjer. Selskapet er også en mangeårig samarbeidspartner til Nordic Steel.

Opphengssystem på E39 Lyngdal.

Fant bedre løsninger

E39-prosjektet er omfattende og komplekst, med strenge krav til både utførelse og leveringstid.
Derfor har nøkkelen vært å ta riktige valg, fra start til slutt.

– Opphengene er i syrefast stål, og kan brukes til alle slags tunneler. Det har vært verdifullt at Nordic Steel har vært med på å finne kanskje bedre løsninger, enn det vi har, sier Holt.

Opphengssystemet brukes til kjørefeltsignal, som er LED-skilt som viser om et felt er stengt.

Skiltene blir også brukt for å dirigere trafikken, og er et viktig element i trafikksikkerhet i tunneler.

Både prosjektleder Marit Holt og avdelingsleder for samferdsel og infrastruktur i Nordic Steel, Bjørn Erik Ualand, forteller at det har vært god dialog under hele prosjektet.

– Det har vært et kjempebra samarbeid. Vi fikk gjort noen endringer i designet som gjorde at Brødrene Dahl ble mer konkurransedyktige, og som hjalp dem å vinne kontrakten. Det er givende å være med på å se ulike muligheter for å løse prosjektet best mulig, sier Ualand.

Bjørn Erik Ualand, avdelingsleder for samferdsel og infrastruktur i Nordic Steel.

Nordic Steel har hatt mange gode prosjekter med Brødrene Dahl, og det tror Ualand er en viktig faktor i hvorfor vi ble valgt til E39-prosjektet.

– Vi blir valgt på grunn av kunderelasjonen vi har, og det gode samarbeidet vi har hatt over mange år. Det er også betydningsfullt at vi kan være med å gi nye ideer og videreutvikle tidligere produkter, avslutter avdelingslederen.

Les mer om opphengssystemene våre her.

Lyngdal vest - Lyngdal øst. Foto: E39lyngdal.no

Fakta om prosjektet
  • Ny E39 bygges fra Lyngdal vest til Lyngdal øst, i Agder
  • Den nye veien er nesten 10 kilometer lang, og består av syv bruer, to kryss og to tunneler
  • Over 6 kilometer går i tunneler
  • Rossåstunnelen er 3.7 kilometer lang, Kålåstunnelen er 2.7 kilometer lang
  • Den nye veien erstatter en ulykkeutsatt strekning og flytter gjennomgangstrafikken bort fra lokaltrafikken
  • Arbeidet med den nye veien startet i 2021 og skal være ferdig i 2025
  • Byggherre er Nye Veier og totalentreprenør er Implenia Stangeland (JV)
  • Nordic Steels kontrakt er med Brødrene Dahl

Vi ser etter pris og service når vi velger leverandører, og da falt valget på Nordic Steel.

Marit Holt, Brødrene Dahl
Brødrene Dahl

Andre prosjekter vi har utført.

Keller Geoteknikk AS
Tangenvika jernbanebru
Tangenvika jernbanebru
Les saken
Subsea7
Seven Falcon
Seven Falcon
Les saken

Meld deg på vårt nyhetsbrev