HjemFagartikler

Duplex, Super Duplex og Lean Duplex: Riktig ståltype til ditt prosjekt

Duplex er et begrep for en spesiell gruppe korrosjonsbestandig stål. Det er mer bestandig enn tradisjonelt "rustfritt stål" som 316 og 304, og har vesentlig bedre mekanisk styrke. Duplex-stål passer godt i korrosive miljøer hvor det oppstår mye slitasje og der det er behov for styrke.

Duplex kan sveises og formes og egner seg godt til konstruksjoner. I Nordic Steel produserer vi ofte beslag, søyler, bjelker, tverrbærere og slisseplater i duplex til brokonstruksjoner, der det er viktig med god styrke i et relativt korrosivt miljø. Vi leverer også mange stålkonstruksjoner i duplex til olje- og energi-industrien og til akvakultur og maritim industri, som er spesielt utsatt for korrosjon.

Ferritt-austenittisk stål er et riktigere navn på Duplex. Ståltypen er tofaset, ved at litt over halvparten av strukturen er ferrittisk, mens resten er austenittisk.

Det kjemiske innholdet i Duplex (ferritt-austenittisk stål) skal ligge mellom disse verdiene:

  • Krom (opptil 29 prosent)
  • Nikkel (5-8 prosent)
  • Molybden (1-4 prosent)
  • Karbon (under 0,03 prosent)
  • Nitrogen (0,4 prosent)

Hva er forskjellen mellom Duplex og Super Duplex?

"Rustfritt stål" som tilhører Duplex-kategorien har, som nevnt over, en struktur som er en blanding av ferrittisk og austenittisk stål.

Videre kan vi dele Duplex inn i tre underkategorier etter korrosjonsmotstand, eller PREN-verdi. Jo høyere PREN-verdi, desto mer motstandsdyktig er stålet mot korrosjon. Dette ser man også igjen på fordelingen av de kjemiske elementene.

De ulike kategoriene er:

  • Duplex (PREN-verdi 28-38):

C=0,030 max, Mn=2,00 max, Ni=4,5-6,5, Cr 21-23 %, Mo 2,5-3,5 %

  • Super Duplex (PREN-verdi 38-45)

C=0,030 max, Mn=1,2 max, Ni=6,0-8,0, Cr 24-26 %, Mo 3,0-4,0 %

  • Lean Duplex (PREN-verdi 22-27)

C=0,00 max, Mn=0,0 max, Ni=0,0-0,0, Cr 00-00 %, Mo 0,0-0,0 %

Selv om både Duplex og Super Duplex har bedre korrosjonsbestandighet enn konvensjonelle austenittiske legeringer, er spesielt motstanden mot lokal korrosjon av høyere kvalitet i Super Duplex. Det er fordi Super Duplex har høyere nivå av krom, nikkel og molybden enn det Duplex har.

Super Duplex er også dyrere enn Duplex. Det er i hovedsak på grunn av høyere legeringselementer.

Super Duplex (25Cr) er spesielt egnet for:

  • Varmevekslere, behandling for gass og olje
  • Broer, spesielt der det er kaldt klima
  • Rør i prosesser som inneholder klorider
  • Sjøvann-injeksjon
  • Lastetanker, rør for kjemikalieskip
  • Aksler, rotorer og hydrauliske ledninger
  • Trykk over 400 Bar
  • Korrosjonsbestandig mot sjøvann <15°C

Høy styrke og lav korrosjon gjør at Super Duplex ofte blir brukt i følgende bransjer:

  • Olje- og gassproduksjon
  • Petrokjemisk industri
  • Marin og skipsfart
  • Vannbehandling
  • Kjemisk behandling

Duplex (22cr) er spesielt egnet for:

  • Kjemiske prosesser, transport og lagring, prosessanlegg
  • Rør for produksjon og transport av olje og gass
  • Utstyr til olje- og gassleting og offshore-rigger
  • Olje- og gassraffineri
  • Havmiljø
  • Forurensningsutstyr
  • Produksjon av papir og papirmasse
  • Strukturelle og mekaniske komponenter
  • Varmevekslere
  • Kjølerør

Duplex blir ofte brukt til viktige industrier som:

  • Kjemisk og petrokjemisk industri
  • Olje og gassproduksjon
  • Farmasøytisk industri
  • Geotermisk industri
  • Kjernekraft
  • Solenergi
  • Sjøvann
  • Gruvedrift
  • Verktøy

Noen vanlige typer Super Duplex er:

  • 1.4410
  • UNS S32750
  • UNS S32760
  • 2507
  • F53
  • 25cr Duplex
  • 22cr Duplex

Lean Duplex

Lean Duplex er en del av Duplex-familien og har færre dyre ingredienser, som nikkel og molybden.

Lean Duplex kan erstatte 304L og 316L i flere bruksområder.

For å få de ønskede korrosjonsegenskapene og fasebalansen, legger man til andre legeringselementer i den kjemiske sammensetningen, som krom, mangan og nitrogen.

Fordeler med Lean Duplex

En av de viktigste grunnene til å bruke Lean Duplex er den betydelige motstanden mot kloridspenningskorrosjon, på grunn av de doble fasene.

Flytegrensen til Duplex er mer enn det dobbelte av 304L og 316L, og derfor kan tykkelsen på utstyr og strukturer reduseres. Mindre tykkelse betyr også lavere vekt, noe som er viktig for transport og installasjon, spesielt på avsidesliggende steder eller offshore.

Lean Duplex kan være rimeligere siden nikkel og molybden er dyre ingredienser, og noe som øker kostnaden på 304L og 316L. Reduksjonen av begge disse elementene gjør Lean Duplex til et godt alternativ. Og med en nesten lik pris per vektenhet, kan bruk av Lean Duplex redusere totalkostnadene i prosjektet ditt.

Andre fagartikler.

Nysgjerrig på hva vi kan levere? Send oss en forespørsel og få et tilbud.

Vi vil besvare henvendelsen din så fort vi kan. For forespørsler og generelle spørsmål bruk gjerne chatten. Har du behov for rask hjelp, anbefaler vi deg å kontakte oss på telefon uansett åpningstider.
Mathias Hult
Head of Marketing
Din forespørsel er nå mottatt og er nå blitt personlig sendt til ansvarlig.

PS: Se gjerne noen av våre prosjekter her.
Oops! Noe gikk galt, prøv igjen.